Het is inmiddels alweer bijna vier jaar geleden dat deze klant bij ons het verzoek indiende voor een tijdelijke extra ICT-kracht. Sinds deze aanvraag zijn wij het dagelijks aanspreekpunt met betrekking tot ICT-vraagstukken.
Probleem: Te weinig eigen ICT-mankracht
Klant: Grote uitgever van tijdschriften
Wat doet een flexibel systeembeheerder?
De werkzaamheden van een systeembeheerder lopen zeer uiteen en verschillen uiteraard sterk per klant. Naast het dagelijks beheer op locatie, beheren wij ook een legio aan clouddiensten. Het grote voordeel is dat we als externe partij veel extra kennis in huis hebben om ook complexe ICT-projecten op te pakken. Bij deze klant hebben we als 'systeembeheerder' ook de volgende projecten opgepakt:
1. Diverse data migraties
2. Migratie naar Microsoft Active Directory
3. Realisatie van een Microsoft Hyper-V virtualisatie farm (Failover cluster)
Dankzij dit project heeft onze klant nu de mogelijkheid om meerdere besturingssystemen (virtuele machines) op één fysieke server te laten draaien. Als een fysieke server uitvalt worden de virtuele machines automatisch overgeheveld naar een andere fysieke server. Dit zorgt voor redundantie en een zeer beperkte downtime.
4. Automatisering m.b.v. Microsoft Group Policy en Microsoft PowerShell
Gecentraliseerd beheer en configuratie van besturingssystemen, applicaties en gebruikersinstellingen.
5. Microsoft Windows Server migraties en in place upgrades
Het is essentieel om alle informatiesystemen up to date te houden zodat bugs en veiligheidslekken tot een minimum worden beperkt. Los van deze reguliere updates hebben we ook een aantal Microsoft Server 2003 -> Server 2008 -> Sever 2012 -> Server 2016 in place upgrades uitgevoerd.
6. Meervoudige authenticatie
Vandaag de dag is het vaak niet meer voldoende om informatiesystemen enkel af te schermen met een wachtwoord. Bij deze klant hebben we een aantal bedrijf kritische applicaties en services voorzien van two factor authentication. Gebruikers die inloggen op een dergelijk systeem krijgen een pop up notification op een smart device die zij kunnen accepteren of weigeren. Pas na het accepteren wordt de gebruiker daadwerkelijk ingelogd op het systeem.
Inmiddels is onze samenwerking met deze klant permanent en zijn zij verzekerd van efficiënte ICT-oplossingen en snelle support.
Ook het gemak ervaren van een flexibel systeembeheerder?
➞ Neem contact op voor meer informatie